
Liberalerna föreslår att Sverige återinför särskilda klasser för elever som stör undervisningen. Förslaget möter både stöd och kritik från lärarkåren.
Mellan 1960- och 80-talet fanns så kallade obs-klasser i svenska skolor. Under 90-talet ersattes dessa av en inkluderingsmodell där alla elever ska vara del av majoritetsundervisningen. Nu vill Liberalerna återinföra konceptet under namnet ”hjälpklasser”.
– Det här är en metod som faktiskt lyfts fram av väldigt många lärare, säger skolminister Lotta Edholm (L) i Agenda.
Strid om skolans verkliga problem
Daniel Riazat, skolpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, kritiserar förslaget skarpt och kallar det en ”skenmanöver”.
– Man behöver gå till roten till problemet som handlar om över trettio år av nedskärningar i skolan, en politik där marknaden skulle sköta allt med skolan, säger han i Agenda.
Skolministern försvarar förslaget och menar att vissa elever behöver mer stöd än vad som kan ges i vanliga klasser.
– Det kommer alltid finnas elever som har ett sådant starkt normbrytande beteende att de faktiskt förstör för sig själva, för sina kompisar och inte minst för lärarna, säger Lotta Edholm.
Lärare delade i frågan
Bland lärare finns det både stöd och motstånd. Specialläraren Denice Sverla menar att problemet snarare handlar om resursbrist.
– Vi behöver snarare satsa på färre elever i varje grupp, lagstadga det. Satsa på tidiga stödinsatser, det vet vi är effektivt, säger hon.
Gymnasieläraren Therese Rosengren ställer sig däremot positiv till förslaget.
– Vi måste freda arbetsron och undervisningen för den stora majoriteten av elever, säger hon.