Facebook noscript imageKicks ber om ursäkt – efter kritik från hijab-influencer
Nyheter
Kicks ber om ursäkt – efter kritik från hijab-influencer
Bild: Bertil Ericson / TT
Bild: Bertil Ericson / TT

Efter kritik om brist på inkludering, bland annat från en hijab-influencer, raderar kosmetikkedjan Kicks ett inlägg i sociala medier samt ber om ursäkt.

I flera inlägg på plattformen TikTok har hijab-influencern Kaeli Abdi kritiserat olika företag för att den bild av etnisk mångfald de visar upp i sina reklamkampanjer är frånvarande på företagens event, som hon kallar för ”15 nyanser av blont”.

– Bilderna som företagen lägger upp och som kreatörerna lägger upp is giving släktträff. Jag vet att det är lågkonjunktur men vad hände med inkluderingen? säger Abdi i ett inlägg, där hon uppmanar influencers som går på events att reagera.

– Att ni lyfter frågan: ”Det ser lite konstigt ut när det är 15 nyanser av blont här inne”.

Nu har kosmetikföretaget Kicks, som säljer make up, parfym och hårvårdsprodukter online och genom butiker runt om i Sverige, bett kritiker om ursäkt samt raderat ett kritiserat inlägg, rapporterar Expressen.

”Vi valde att ta bort inlägget då det tolkades som exkluderande. Eftersom vi tar representation och inkludering på stort allvar och när det är tydligt att något vi publicerat tolkas på ett sätt som inte speglar våra värderingar, tar vi ansvar och agerar. Att ta bort inlägget var en del av det ansvaret” skriver Kicks till Expressen.

Johannes Nilsson

Reporter.