
Efter ett Instagram-inlägg av den feministiska debattören Nina Rung som kritiserar en reklam för iskaffe med skådespelaren Megan Fox tar både matvarukedjan Coop och märkets nordiska distrubutör bort reklamkampanjen.
Den feministiska debattören och föreläsaren Nina Rung har gjort sig känd för allmänheten genom kontroversiella ställningstaganden, som att det finns en stark koppling mellan pornografi och våld eller att våld i nära relationer kan motverkas genom att idrottsföreningar arbetar mot machokultur.
Hon driver tillsammans med maken Peter Rung föreningen Huskurage som torgför den av polisen och kvinnojourer kritiserade Huskurage-policyn, där grannar uppmanas ingripa vid pågående våld i hemmet.
I november 2022 avslöjade Bulletin att föreningen ljugit om olika kommuner, bostadsbolag och föreningar som på hemsidan påstods använde den kontroversiella policyn.
Läs även: Bulletin avslöjar Nina Rungs uppblåsta huskurage
När de kontaktades av Bulletin förnekade aktörerna allt samröre med Huskurage, och sade sig ovetande om att de på Huskurages hemsida påståtts ha infört policyn . Flera hade köpt in enstaka böcker eller gått på föreläsningar, och en del hade av polisen avråtts från att implementera policyn.
”Det ska gå att handla sin mat utan att också behöva möta en avklädd kvinna”
I helgen var Rung på Coop och handlade med sin dotter när hon upptäckte en reklamkampanj för iskaffe med den lättklädda skådespelaren Megan Fox.
”Det ska gå att handla sin mat utan att också behöva möta en avklädd kvinna med extremtypiska ideal, sexualiserande och objektifierande av kvinnokroppen” skrev Rung i ett inlägg på Instagram där hon pingade in Coop och kaffeproducenten.
– Jag förknippar Coop med hållbarhet och värdegrund. Därför är det märkligt att ingen reagerat tidigare. Det är många led innan en skylt står i butik, säger Rung till TV4 Nyheterna
”Kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker”
Coop tog snabbt åt sig av kritiken, och redan följande dag kunde Rung publicera ett meddelande från Coop om att man viker sig för kritiken.
”Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker. Vi säkerställer också att vid nya leveranser av produkten framöver ska skyltmaterialet vara ett annat” skriver matvarukedjan till Rung.
”Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget. Uppmärksamma. Reagera. Agera” skriver Rung och avslutar: ”Med vänlig hälsning er PK-nazi (som ännu en glad man i kommentarsfältet valde att kalla mig).”
Även iskaffemärkets nordiska distrubutör Gren Sales Distribution agerar på Rungs kritik. Vd Krister Green skriver till TV4 Nyheterna att man har ”ett ansvar att inte bedriva marknadsföringskampanjer som kan anses olämpliga varför vi omedelbart agerar och avlägsnar kommunikationskonceptet från marknaden snarast”